Bộ ngữ pháp B1–B2 được thiết kế như một “phòng thí nghiệm ngôn ngữ” dành cho học sinh THPT và người học tiếng Anh ở trình độ trung cấp. Mục lục của bộ ngữ pháp bao quát đầy đủ những chủ điểm ngữ pháp cốt lõi như thì động từ, câu điều kiện, mệnh đề quan hệ, bị động, tường thuật, modal verbs và cách sử dụng từ loại trong ngữ cảnh thực tế. Điểm nổi bật của bộ ngữ pháp THPT là cách trình bày rõ ràng, trực quan, mỗi bài học đều đi từ lý thuyết tinh gọn đến hệ thống bài tập đa dạng, giúp người học dễ dàng nắm bắt và ứng dụng ngay. Đây là tài liệu lý tưởng cho những ai muốn củng cố nền tảng ngữ pháp vững chắc để phục vụ học tập, thi cử hoặc giao tiếp hàng ngày.

Không chỉ dừng lại ở việc liệt kê kiến thức, mục lục bên dưới còn được sắp xếp theo lộ trình tăng dần độ khó, phù hợp với khả năng tiếp thu của học sinh THPT. Các chủ điểm được liên kết logic, giúp người học hiểu cách các cấu trúc ngữ pháp vận hành cùng nhau trong câu và trong đoạn văn. Nhờ đó, người học không chỉ ghi nhớ quy tắc mà còn hình thành tư duy sử dụng ngôn ngữ linh hoạt, tự tin hơn khi viết và nói tiếng Anh. Đây thực sự là một “bản đồ ngữ pháp” toàn diện, hỗ trợ hiệu quả cho hành trình chinh phục tiếng Anh ở cấp độ B1–B2.

Mục lục bài viết

UNIT 1 – Nouns and articles

Nouns

Articles a/an, the, no article

Special uses of a/an and the

Article or no article?

Demonstratives this, that, these, those

UNIT 2 – Possessives, pronouns and quantifiers

Possessive forms of nouns

Possessive adjectives and pronouns

Pronouns one/ones; another/the other (one)

Reflexive and other pronouns

some, any, all, most, no, none of

Indefinite pronouns

much, many, a lot of, (a) little, (a) few

both, either, neither; each, every

UNIT 3 – Prepositions

General form and use; prepositions of place

Prepositions of movement

Prepositions of time

Prepositions with other meanings

Common prepositional phrases

UNIT 4 – Adjectives and adverbs

Adjectives with nouns and verbs; -ed and -ing forms

Order of adjectives; stronger and weaker meanings

Comparison of adjectives

Comparative structures

Types of adverb

Adverbs and word order

Comparison of adverbs

UNIT 5 – Present tenses

be, have and have got

Present simple

Present continuous

Present simple or continuous?

UNIT 6 – Past tenses

Past simple

Past continuous

Past simple or continuous?

used to and would

Past perfect simple

Past perfect continuous

UNIT 7 – Present perfect

Present perfect for past experiences and present results

Present perfect for situations up to the present

Present perfect or past simple?

Present perfect continuous

Present perfect simple or continuous?

UNIT 8 -Future forms

going to, present continuous and will

Future continuous

Future perfect: simple and continuous

Present simple with future meaning

Other ways to talk about the future

UNIT 9 – Modal verbs

Ability and possibility

Making a guess (1)

Making a guess (2)

Rules

Necessary and unnecessary actions

Advice and criticism

Permission

Requests and suggestions; offers, promises and warnings

UNIT 10 – Conditionals

Present and future conditions

Unlikely/unreal conditions

Past conditions

Mixed conditionals

I wish, if only, it’s time …

UNIT 11 – Word order and sentence patterns

Word order in statements

there and it

Yes/No questions

Wh- questions

how, which/what, who and whose

UNIT 12 – Verbs with -ing forms and infinitives

Verb + -ing form

Verb + infinitive

Verb (+ object) + infinitive; make and let

Verb + infinitive or -ing form

UNIT 13 – Reported speech

Reported statements

Reported questions

Reported orders, requests and advice

Reporting verb patterns

UNIT 14 – Relative, participle and other clauses

Relative clauses (1)

Relative clauses (2)

Clauses after the noun

Participle clauses

Infinitive clauses

Other noun structures

UNIT 15 – Linking words

Reason and purpose

Cause and results

Adding information and giving alternatives

Showing differences

Ordering events

UNIT 16 – Passive forms

The passive

Passives with modal and other verbs

have something done

Passive reporting verbs

UNIT 17 – Word combinations 

Common collocations

Adjective or noun + preposition

Verb + preposition (1)

Verb + preposition (2)

Phrasal verbs

Confusing verbs (1)

Confusing verbs (2)

Confusing adjectives

UNIT 18 –Word formation

Forming nouns

Forming adjectives

Forming verbs

Compound nouns and adjectives

UNIT 19 –Formal and written English

Punctuation

Ways to avoid repeating words

Using linking words in writing

Using word order for emphasis

Organising information in writing

Using nouns instead of verbs

Formal language

UNIT 20 – Spoken English 

Spoken question forms

Agreeing and disagreeing

Expressing our feelings and ideas

Emphasis

Other spoken features

Việc học ngữ pháp theo hệ thống như trong danh mục bên dưới mang lại nhiều lợi ích rõ rệt cho học sinh THPT. Không chỉ giúp các em nắm chắc cấu trúc câu và cách sử dụng ngôn ngữ chính xác, tài liệu này còn hỗ trợ cải thiện kỹ năng viết, nói và đọc hiểu một cách toàn diện. Khi hiểu rõ bản chất của từng điểm ngữ pháp, học sinh sẽ tự tin hơn trong các bài kiểm tra, kỳ thi quan trọng và cả trong giao tiếp thực tế. Đây là nền tảng vững chắc để các em tiến xa hơn ở trình độ cao hơn hoặc trong môi trường học tập quốc tế.

Để học tốt ngữ pháp, học sinh THPT nên kết hợp giữa việc ghi nhớ quy tắc và thực hành thường xuyên. Một cách hiệu quả là học theo chủ điểm, làm bài tập ngay sau khi học lý thuyết để củng cố kiến thức. Ngoài ra, các em có thể áp dụng ngữ pháp vào viết nhật ký, viết đoạn văn ngắn hoặc luyện nói theo chủ đề để biến kiến thức thành kỹ năng thực tế. Việc sử dụng flashcards, ứng dụng học tập hoặc học theo nhóm cũng giúp tăng hứng thú và khả năng ghi nhớ. Khi duy trì thói quen luyện tập đều đặn, ngữ pháp sẽ không còn là “nỗi sợ” mà trở thành công cụ mạnh mẽ giúp học sinh làm chủ tiếng Anh.

TÀI LIỆU THAM KHẢO THÊM THPT

 

 

Rate this post
.
.
.
.